Ana Sayfa Gündem Siyaset Ekonomi Asayiş Eğitim-Bilim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Dünya Haber Yorum Spor Yerel Haberler Teknoloji Kim Kimdir?
Tekin, Öğretmenler Günü'nde Mesleki Düzenlemeleri ve Eğitimdeki Değişimi Anlattı
Tekin, Öğretmenler Günü'nde Mesleki Düzenlemeleri ve Eğitimdeki Değişimi Anlattı
İŞKUR Aday Havuz Sistemiyle 50 Bin İş Arayana Ulaşıldı
İŞKUR Aday Havuz Sistemiyle 50 Bin İş Arayana Ulaşıldı
Kuyu Operasyonlarında 50 Tutuklama
Kuyu Operasyonlarında 50 Tutuklama
Ticaret Bakanlığı'ndan Dolandırıcılık Uyarısı: Sahte Kargo Bildirimlerine Dikkat
Ticaret Bakanlığı'ndan Dolandırıcılık Uyarısı: Sahte Kargo Bildirimlerine Dikkat
Bakan Memişoğlu:Sağlık Sisteminde Temizlik Süreci Başladı
Bakan Memişoğlu:Sağlık Sisteminde Temizlik Süreci Başladı
HABERLER>KÜLTÜR-SANAT
31 Mayıs 2014 Cumartesi - 10:39

Ankara'yı edebiyatla sevdim

ANKARA GAZETESİ / “Sonuncu İhtiyar, konuşkan Birinci İhtiyarın aralıksız sorularını kısa yanıtlarla geçiştirir. Birinci İhtiyarın birinciliğine sebep bu denli rahat konuşmasıysa, diğerinin tüm sınavlarda, yarışmalarda ve hayat karşısındaki sonunculuğunun sebebi de suskunluğudur. Kimi sıfatlar sırtımıza yüktür.”

Ankara yı edebiyatla sevdim

ANKARA /  Ankara Hürriyet’in mayıs ayı konuğu, Ayvalıklı bir mübadil olmasına rağmen Ankara’ya demir atmış ve bu kentin edebi(ha)yatına emek veren bir isim, Aysun Kara. 
Art arda gelen pek çok ödülün ardından 2010’da Orhan Kemal Öykü Yarışması’nda birinciliğe değer görülen “Panovaroş” adlı dosyası, Ava Yayınları tarafından kitaplaştırıldı. Ayizi Kitap tarafından basılan ikinci öykü kitabı “Kıymık” ise Ocak 2014’de raflardaki yerini aldı. İsmini “Kıymık” adlı öyküsünden alan kitapta üzerimize yapışıp kalan hayatın yüklerini, bir mızrak gibi yüreklerimize saplanan, çıkartmaya çabaladıkça derine ilerleyen ya da etimizi kanatan gerçekleri, küçük kızların başına gelen ve “masal” olmasını dilediğimiz hikâyeleri, ölümü, aşkı ve Bilge Karasu’ya güzelleme niteliğinde edebiyatın kedilerini okuyacaksınız. Şiirin ve öykünün sır kapısını aralayarak, yazarın ve edebiyatın büyülü dünyasına okurlarımız için konuk olduk. 
- Fizyoterapist olarak çalışıyorsunuz, başta Orhan Kemal olmak üzere çok sayıda ödülü almış bir öykü yazarısınız. Edebiyatı, bir yaşam tarzı olarak hayatın içinde sürdürebilmenin güzelliklerinden ve güçlüklerinden bahseder misiniz?
- Edebiyat, hayatımda neredeyse 6-7 yaşından beri var. Edebiyatla yazma anlamındaki ilişkim ise 12 yaşındayken, Milliyet Çocuk Dergisi’nin düzenlediği bir yarışmayla başladı. “Zeytin Çocuğunun Öyküsü” adlı öyküm birincilik ödülü aldı. (İki Ayvalıklı olarak gülüyoruz...) Bu ödül beni çok güdüledi. Zamanla eğitim, evlilik, çocuk derken hayatın rutin giden düzeni başka yerlere evrildi. Okumaya devam etsem de edebiyatla sınırlı bir ilişki kurdum. Umag Vakfı’nın yazma seminerlerine katılmak beni çok motive etti. Okumalarım daha bilinçli bir sürece dönüştü. Düzenli yazmaya başladım. Orada tanıştığım, benim gibi okumayı, yazmayı hayatının merkezine alan arkadaşlarımla “Perşembe Grubu”nu kurduk. Sonra düzenli öykü yazma ve dergiler süreci, ardından birinci kitap ve ikinci kitap geldi.

“ÇOCUKLUK YAZARIN HAZİNE SANDIĞI...’

- Mübadil torunusunuz; Türkçe öğretmenlerinin olduğu bir ailede, iğde kokularının sarmaladığı, zeytini ve deli poyrazıyla meşhur bir Ege kasabasında büyüdünüz… Bu imgelerin edebiyatınızdaki izdüşümü nedir?
- Edebiyatın günlük konuşmalarımızın içinde yer aldığı bir evde büyümek, annem ve babamın okumalarımı yönlendirmesi, başka çocuklara göre edebiyata daha yakın hissetmemi sağlamıştır. Ayvalık’la ilişkime gelince, üçüncü kuşak mübadilim, sizin de olduğunuz gibi. Büyük babalar, büyük anneler tarafından anlatılan göç hikâyeleriyle büyüdüm. Bir öyküm, Lozan Mübadilleri Vakfı tarafından basılmaya değer görüldü. Rum arkadaşları, karşı adanın portakal bahçeleri, iğde kokuları, rüzgârı, aşkları ve bir gecede her şeyi bırakıp karşı kıyıya geçmeleri... Bu öyküleri yazmak gerekir diye düşündüm. Bunu siz de çok iyi bilirsiniz, o insanlar yaşamları boyunca, karşı tarafa dönebilecekleri umuduyla yaşadılar. Ölünceye kadar oraya dönme umudunun birinci elden tanığıyım. Karşı kıyıya hiç gidemeden ölüp gitmeleri, son bir bakış bakamamaları ne kadar büyük bir acıdır! Üstelik de o karşı kıyı, bir saatlik deniz yolculuğuyla ulaşabilecek bir yer ise... Sadece bizim coğrafyamızla da ilgili değil; bütün dünya halklarının, insanlığın ortak acısı: Sürgün! Ayvalık’ta yaşamayı da bir şans olarak görüyorum. İyi ki çocukluğum ve ilk gençliğim büyük şehirde geçmemiş. İki kültürlülüğün olduğu bir yerde, o mekânlarda, o dünya görüşü ile büyümenin çok zenginleştirici olduğunu düşünüyorum. Murathan Mungan’ın bir sözü benim çok hoşuma gider: “Çocukluk, yazarın hazine sandığıdır” der. Gerçekten de öyle...

ŞİİRE ÂŞIK ÖYKÜCÜYÜM

-Buket Uzuner “Şiirin kız kardeşi öykü” diyor, siz “Öykü şiire âşıktır” diyorsunuz. Şiire âşık hikâyelerin yer aldığı “Kıymık” nasıl ortaya çıktı?
- Şiir edebi türler arasında en kadim türdür. Öyküyle de şiirin yakın ilişkisi olduğunu düşünüyorum. Şiir okumayı, şiirden beslenmeyi seviyorum. Belki öykülerimde de izdüşümü vardır. Şiire âşık öykücüyüm diyelim. (Gülüyoruz…) Şiir yayınlamak çok zor, şiir kitaplarını basmak, satmak çok zor olmasına rağmen şiir direniyor. Direnmeli de... Öyküyle şiirin benzer yönleri olduğu kadar farklı özellikleri de var. Aşk da öyle değil mi? Benzerlikler ve farklılıklar arasında gidip gelen bir sarkaç aslında. Belki böyle konumlanabilir.
-Aslında… Hayatın içinden konulara değiniyor, ayrıntıları öyküye dönüştürüyorsunuz. Bakmasını bilene gerçekler de bedava! “Kıymık”ı yazarak yüklerinizden kurtulabildiğinizi düşünüyor musunuz; kitabı bitirdiğinde okurunuz ne yapacak peki?
- Kurtuluyor muyum, bilmiyorum. Daha doğrusu kurtulmayı ister miyim? (Gülüyor...) Ama sanırım yükleri paylaşıyorum. Belki bir kısmından da kurtuluyorumdur. “Aslında” öyküsüne gelirsek, ayrıntılar insan yaşamında çok önemli. Çünkü büyük, kaba olaylar, gündelik yaşadığımız şeyler, hepimizin gördükleri, yorum yaptıklarımız zaten çok ortada. Ama küçük ayrıntıların hayatımızı çok belirleyici şekilde değiştirdiğine, başka bir yola soktuğuna ve bizi biz yaptığına inanıyorum. Öykü, türü gereği de ayrıntıların peşinde zaten. “Kıymık”ta okuyucumun aklında şöyle bir şey kalsın isterim; çok büyük bir travmaya, yaralanmaya sebep olmayan, herkesin çok da dikkatini çekmeyecek küçük bir kıymık, eline ve yüreğine battığında küçücük bir sızı, bir dokunuş, bir batma hissi kalır. Eğer kitabı bitirdiğinde okuyucumda böyle bir duygu kalırsa ve bunu anımsarsa, benim için kitap misyonunu yerine getirmiştir.

YASA KOYUCULAR İYİ NİYETLİ DEĞİL

- Kız çocukların uykusunu kâbusa çeviren “masalın adamları”nın sadece kılık değiştirdiği ülkemizde tacizin, çocuk gelinlerin ve töre cinayetlerinin yarattığı kanamaları durdurabilmek için ne yapılabilir?
- Çok şey yapılabilir, ama yapılanların gerçekten yüreklice, gerçek ve samimi niyetlerle yapılması gerekir. Bu yapılıyor mu, açıkçası çok emin değilim. Yasa koyucuların evlenme yaşını düşüren yasalarla, kadına şiddeti göstermelik öne çıkarıp arkasından kadının toplumsal hayattaki yerini kısıtlayan, ikinci sınıf gören bakış açısıyla, töre cinayetlerinin aslında toplumsal kabul görmesi için atılan adımlarla samimi ve iyi niyetli olduğunu düşünmüyorum. Edebiyatçılar olarak bunu yazarak görünür kılmaya çalışarak, itirazımızı yazıyla dile getirmeye çalışabiliriz. Bir şekilde daha iyiye ve güzele evrilecek diye düşünüyor, umudumu hiçbir zaman yitirmiyorum.

- “Üstelik kediler insanlardan farklı olarak sahiplenmeden seviyorlarmış.” diyorsunuz... Aşkın maraz tarafıyla işlenen kadın cinayetleri önlenemezken, insanoğlunun edebiyata da yakışan kedilerden öğrenecekleri olduğunu düşünüyor musunuz? 
- Evet, kesinlikle düşünüyorum. “Kediler sahiplenmeden seviyorlarmış” diye bir cümle okumuştum, beni çok etkiledi. Sahiplenmenin çok marazi bir tarafı var. Neden toplum olarak çok sahipleniciyiz; eşimizi, çocuklarımızı hatta arkadaşlarımızı bile sahipleniriz? Genel toplumsal yapımızdaki bu eğilim beni de rahatsız ediyor. Erkek fiziksel gücü olduğu ve daha serbest yaşayabildiği için kadının üzerinde tahakküm kurabiliyor. Ama kadınların aynı şekilde kocalarını, birlikte oldukları erkekleri sahiplenerek daha pasif bir şiddet uyguladıklarını, o adamları tutsak ettiklerini de görüyoruz. Bunun önemli olduğunu ve toplumsal, sosyal birtakım sorunlara sebep olduğunu düşünüyorum.

FANZİN EDEBİYATIN SOKAK ARASI

-2005’ten beri birikimlerinizi paylaştığınız “Perşembe Grubu”nuzdan söz eder misiniz?

- Umag’da, yazma yolculuğuna birlikte başlayanların oluşturduğu, Ankara’da bilinen bir okuma yazma grubuyuz. Ürünlerimizi “Theleme Tekkesi” adındaki blog sayfasında yayınlıyoruz. Bu konuda sevgili Senem Dere’nin verdiği emeği vurgulamak isterim.

-Edebiyatın sokaklarında dolaşıyor, ara sıra Parşömen Fanzin’de yazıyorsunuz. Fanzin okurunu nasıl değerlendiriyorsunuz; okur, iyi metnin peşine düşer ve nerede olsa onu arar, bulur mu?

- Evet, bence buluyor. Çünkü edebiyat piyasasının içinde olmadan da iyi metin yazılabileceğini ve bunun okura ulaşabileceğini göstermesi açısından fanzinlerin çok önemli olduğunu düşünüyorum. Tanınmışlığın bir ölçü kabul edilmediği, edebiyatın sokak arası diyelim... “Parşömen” ise Onur Çalı arkadaşımızın emek verdiği, kaliteli şiirin ve öykünün yer bulabildiği, internette yayınlanan bir fanzin. Çok fazla izleyeni var. 
Son söz, Ankara’nın edebiyat açısından çok verimli olduğunu düşünüyorum. Ankara’da okuyan ve yazan çok güzel insanlar olduğunu ve Ankara’yı edebiyatla sevdiğimi eklemek istiyorum. ANKARA /

 
301 baretle Soma anması
 
Aref uçuracak Ece coşturacak
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Şalvarlı Picasso'nun hayatı tez konusu oldu
ANKARA GAZETESİ / Kazan Tekke köyünde yaşayan ve çevresinde "Şalvarlı ...
Ankara’nın ‘rock’ geceleri
ANKARA GAZETESİ / Rock müziğin en eski gruplarından Vega, bu akşam IF ...
Menderes'in bronz plaketi antikacıda
ANKARA GAZETESİ / Eski Başbakanlardan merhum Adnan Menderes'e 1953 yılındaki ...
 
Soma’nın çocukları için sergi
ANKARA GAZETESİ / Ünlü ressam Elizabeth Ayten Berent, Panora AVM’de gerçekleşen ...
Yılın tiyatro sanatçısı ‘Dilek Bozkurt’ oldu
ANKARA GAZETESİ / Türk tiyatrosunun unutulmaz ismi Baykal Saran anısına, ...
Ulucanlar Cezaevi belgesel oldu
ANKARA GAZETESİ/ Türkiye siyasi tarihinde önemli yeri olan Ulucanlar Cezaevi'nin ...
 
Hande Yener coşturmaya geliyor
ANKARA GAZETESİ / Türk pop müziğin sevilen ismi ve güçlü sesi Hande Yener, ...
‘Caz'ın Portekizli yıldızı
ANKARA GAZETESİ / Değişim öğrencisi olarak gittiği Amerika’daki kafe ve ...
Kişiye özel ceketler
ANKARA GAZETESİ / Modacı Ahmet Özceyhan kişiye özel tasarımların trend haline geldiğini söyledi.
 
ANKARA GAZETESİ
YAZARLAR
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Kayyım uygulaması milletin ortak talebidir
Oylum Demiray
Oylum Demiray
Terörle mücadelede ‘Sri Lanka modeli’
Yavuz Münir Saatçi
Yavuz Münir Saatçi
Narman örneği ve siyasetin dibe vurma sebebi
Dağıstan Türkmen
Dağıstan Türkmen
Atatürk düşmanlığının altında yatan ne?
Dilek Yılmaz
Dilek Yılmaz
Atatürk gerçek bir Müslüman
İzzet Sevimli
İzzet Sevimli
Bu ülkeyi partiler düzeltemez...
ANKARA
TWITTER'DA ANKARA GAZETESİ
FACEBOOK'TA ANKARA GAZETESİ
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ANKET
Türkiye'nin aktif dış politikasını nasıl buluyorsunuz?

Doğru Buluyorum
Yanlış Buluyorum
Fikrim Yok

Sonuçları göster Anket arşivi
ARŞİV
Ana Sayfa Gündem Siyaset Ekonomi Asayiş Eğitim-Bilim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Dünya Haber Yorum Spor
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri